Deel 4 ontwerp je presentatie

je hebt nu een verhaal en een lied. Hoe gaan we het presenteren?

  • Maak een storyboard
  • Zoek een move op de groove
  • Hoe zien we eruit?
  • Waar en hoe gaan we filmen.
kek-logo

Maak een storyboard

Teken een strip van het verhaal

Een storyboard is eigenlijk een stripverhaal van het verhaal dat jullie gemaakt hebben. Teken allemaal op de tekst een strip waar je

  • kies zelf hoeveel vakjes ze willen gebruiken
  • geef de leerlingen een A3 (daarmee geef je ze ruimte)

Tip

download hiernaast een voorbeeld van een storyboard

Waar & hoe gaan we filmen

Taken verdelen:

Wie doet de regie?
Wie heeft er leiding over de dansgroep, over de kostuumgroep, over het licht, over het filmen?
Wie zorgt er voor goed geluid?

 

Hééé… wat denken jullie… hebben jullie hier ouders bij nodig? Of kunnen wij dit zelf? En als we ouders nodig hebben (kan wel handig zijn)…hoe zorgen we er dan voor dat ze doen wat wij willen vertellen?

Zoek een move op de groove

Ontwerp een dans die jullie zouden kunnen gebruiken bij de presentatie

Hoe zien we eruit?

Hoe zien we eruit wat hebben we aan?

Zangtips!

Luisteren

Je denkt er misschien niet gelijk aan maar het belangrijkste is dat jullie goed naar elkaar luisteren. Zingen jullie wel precies tegelijk? Zingt iedereen wel hetzelfde? Jullie vertellen het verhaal van je klas dus probeer dan ook om het echt samen met elkaar te doen.

Articuleren

Dit is een moeilijk woord wat eigenlijk betekent dat je goed moet uitspreken. Jullie weten natuurlijk wat voor tekst je hebt geschreven maar andere mensen zullen dit lied voor het eerst horen en moeten eigenlijk gelijk kunnen verstaan wat je zegt. Weet je niet zeker of het wel duidelijk is? Vraag eens aan je ouders of aan de kinderen uit een andere klas of zij in 1 keer kunnen verstaan wat jullie zeggen.

Verdelen

Zingen jullie allemaal altijd tegelijk? Of gaan jullie stukjes tekst verdelen? Kijk eens naar de klas. Misschien zijn er wel jongens of meisjes die samen in een groepje een stukje kunnen zingen of misschien is er zelfs wel iemand die een klein stukje alleen durft! Je kan verdelen tussen jongens en meisjes maar door elkaar kan ook mooi zijn.

Echo

Weet je niet zeker of iedereen de melodie wel goed zingt? Ga dan elkaar nazingen. Iemand uit de klas of een groepje zingen het voor en daarna zingt een ander groepje het na. Luister goed; wordt er precies hetzelfde gezongen de tweede keer?

Dynamiek

Dit woord gaat over hoe luid je zingt. Zingen jullie steeds even luid of ga je verschillende sterktes doen? Misschien past het wel heel goed bij  jullie lied om eerst zacht te beginnen en daarna bij het refrein veel luider te zingen. Vaak is het veel leuker voor het publiek om te luisteren als er allemaal dingen gebeuren dus door hard en zacht te zingen maak je het liedje veel interessanter. Luister maar eens naar je favoriete artiest; zingt hij/zij ook soms luid en soms zacht?

Speeltips!

Uitstraling

Vergeet niet dat je wordt gefilmd en dat mensen jullie misschien wel zien optreden op het podium van Cityproms! Dus zorg dat je altijd met goede uitstraling meedoet. Als jullie een heel vrolijk lied hebben gemaakt dan is het ook belangrijk dat je vrolijk kijk. Maar misschien hebben jullie ook wel een spannend verhaal…. Hoe kijk je dan?

Bewegen

Sta je de hele tijd stil of ben je druk aan het bewegen? Misschien heb je weleens een optreden van een bekende artiest gezien. Stond hij of zij ook stil of waren ze druk aan het bewegen. Kijk anders eens op youtube wat jouw favoriete artiest doet als ze een optreden geven. Denk goed na waar jullie zelf over zingen en bedenk bewegingen die daar bijpassen.

Ruimte

Hoeveel ruimte hebben jullie? En maak je daar gebruik van? Je kan natuurlijk steeds op dezelfde plek blijven of van plek ruilen met je klasgenootjes. Kijk eens even naar hoeveel ruimte je eigenlijk hebt en laat dat zien door lijnen op de grond te maken. Neem daarna jullie optreden op. Maken jullie gebruik van alle ruimte die je hebt of blijf je veel bij elkaar staan?

Kleding

Hier hebben jullie  misschien al over nagedacht. Wat voor kleren doe je aan en wat past mooi bij het lied? Soms hoeft het niet eens zo ingewikkeld te zijn en kan het al heel mooi zijn als je allemaal dezelfde kleur aan hebt of misschien dragen jullie allemaal wel dezelfde sjaal. Het kan natuurlijk ook zijn dat jullie allemaal juist verschillend willen zijn! Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een filmpje van Kinderen voor Kinderen. Zij letten altijd heel veel op hun kledingkeuze. Wat vinden jullie daarvan?

Maar het allerbelangrijkste is dat jullie je eigen verhaal vertellen op een manier die bij jullie klas past.
Zet em op en veel succes!

Audiotracks

Track 1

mei melody / met melodie

Karaoke

Track 2

mei melody / met melodie

Karaoke

Track 3

mei melody / met melodie

Karaoke

Track 4

mei melody / met melodie

Karaoke

Track 5

mei melody / met melodie

Karaoke

Track 6

mei melody / met melodie

Karaoke

Track 7

mei melody / met melodie

Karaoke

Track 8

mei melody / met melodie

Karaoke

knop-ja-ik-doe-mee-festival